neděle 13. února 2011

Spojka

Spojka je strojní součástka, která spojuje obvykle hnací a hnaný hřídel a slouží k přenosu kroutícího momentu, někdy také k vyrovnání vzájemné nesouososti obou hřídelů. Podle druhu použití dělíme spojky na pevné (např. trubková, kotoučová aj.) které přenášejí stálý kroutící moment mezi hřídeli a na spojky pohyblivé (např. třecí lamelová spojka), které umožňují rozpojení mezi dvěma hřídeli a tím přerušení přenosu kroutícího momentu. Významnou součástí strojů je pojistná střižná spojka (např. kotoučová spojka se střižným kolíkem), která zajistí přerušení kroutícího momentu přestřižením kolíku, pokud se překročí kroutící moment, který je předepsán pro daný stroj.
Pro přenos kroutícího momentu ve spojkách se používá mnoho různých způsobů a součástí, např: Kolíky, čepy, lícované šrouby, pryže (např. spojka PERIFLEX), nebo různé konstrukční úpravy spojkových kotoučů, jako například u zubové spojky a v neposlední řadě se používá třecí síly jako například u třecí lamelové spojky, která má velký význam v automobilovém průmyslu.
Druhy spojek

Pevné spojky
  • tuhé
  • misková nebo též korýtková spojka
  • korýtková spojka zděřová
  • kotoučová spojka - nejjednodušší typ - dva kotouče proti sobě spojené kolíkem, čepem, šroubem atd.
  • trubkové
  • roztažitelné zubové
  • kloubové

Pružné spojky
  • pružná spojka - PERIFLEX - k přenosu kroutícího momentu dochází pomocí pryže
  • bez tlumení
  • s tlumením
  • pružinová spojka

Výsuvné spojky otočné
  • třecí
  • kuželová spojka - používaná pro menší výkony, místo kotoučů jsou použity do sebe zapadající kužely,
  • zubová spojka
  • lamelová spojka - nejběžnější typ u automobilů i motocyklů
  • indukční

Hydraulické
  • hydraulická spojka - přenosu kroutícího momentu dochází pomocí kapaliny

Speciální spojky
  • pojistné
  • rozběhové

Výpočet krouticího momentu spojky

Při klidném zatížení na hnací i hnané straně je jmenovitý krouticí moment [N/m] přenášený spojkou dán vztahem:
M_k = 9557 \frac{P}{n}kde P je výkon v kW a n otáčky za minutu.
Za provozu musí spojka často přenášet i momenty větší než jmenovité, které závisí na druhu hnacího i hnaného stroje. Proto se spojka dimenzuje na krouticí moment:
M_k \dot= 9557 \frac{PC}{n}kde C ≥ 1 je provozní součinitel.


Hydraulická spojka
Hydraulická (též kapalinová) spojka je druh spojky využívající k přenosu kroutícího momentu kapalinu. Spojka se skládá ze vstupní části - čerpadla a výstupní části - turbíny. Na obou částech jsou radiálně umístěny lopatky.

Princip činnosti
Čerpadlo je roztáčeno motorem, čímž se rozpohybuje olej uvnitř spojky, který se pomocí lopatek a odstředivou silou dostává od středu spojky k jejímu okraji, kde působí na lopatky turbíny, kterou tím roztáčí. Tím, že působí na turbínu se zpomaluje a po jejích lopatkách putuje opět ke středu spojky. Nastavením lopatek se mění převodový poměr. Převodovka umožňuje reverzovat otáčky.

Výhody
  • odstraňuje přenos rázů a kmitů způsobených motorem do převodového ústrojí.
  • zmenšuje prokluz kol při prudkém rozjezdu.
  • nedovoluje zhasnutí motoru při zařazení špatného rychlostního stupně.
  • má měkký chod - snižuje „cuknutí“ při rychlém puštění spojkového pedálu

Nevýhody
  • vždy je ve spojce alespoň malý prokluz což zvyšuje spotřebu paliva
  • velká hmotnost
  • vysoká cena
  • velké rozměry
  • lze jí použít pouze s planetovými převodovkami
  • vozidla s touto spojkou nelze zajistit proti pohybu zařazením rychlostního stupně při vypnutém motoru

Žádné komentáře:

Okomentovat