Imobilizér
Imobilizér je elektronické zařízení integrované v automobilu. Brání naběhnutí motoru, pokud by nebyl vložen správný klíč. To znemožňuje potenciálním zlodějům, aby nastartovali motor, aniž by měli originální klíč.V technickém popisu automobilů se dnes slovem „imobilizér“ rozumí elektronické zařízení. Existují však i mechanické imobilizéry, například botička, podobnou funkci mají různé druhy zámků volantu.
Elektronický imobilizér
Starší modely imobilizérů využívaly statický (neměnný) kód uložený v čipu v klíči. Tento kód rozpoznává RFID čtečka umístěná v zámku a je porovnáván elektronickou řídící jednotkou automobilu (ECU). Pokud ECU nerozpozná správný kód, uzavře průtok paliva do motoru a tím zabrání nastartování. Novější imobilizéry používají proměnlivé kódy nebo jiné vyspělejší šifrovací metody pro to, aby zabránili možnému zkopírování kódu z klíče nebo z ECU.Centrální zamykání
Centrální zamykání automobilu umožňuje řidiči nebo cestujícímu na sedadle vpředu zamknout nebo odemknout všechny dveře vozidla stisknutím tlačítka nebo přepnutím přepínače.Centrální zamykání bylo poprvé použito u luxusního vozu Scripps-Booth v roce 1914, ale nebylo běžné, dokud ho znovu nezavedl Packard v roce 1956. Dnes se téměř u všech modelů automobilů nabízí přinejmenším jako doplňková výbava.
Zpočátku systémy centrálního zamykání ovládaly pouze dveře. Mnoho vozů má dnes systémy, které ovládají také víko zavazadlového prostoru nebo dvířka plnicího otvoru palivové nádrže.
U moderních automobilů je také běžné, že se zámky automaticky aktivují, když se zařadí rychlostní stupeň nebo vozidlo dosáhne určité rychlosti. U takových systémů se obvykle dveře odemknou při zaparkování.
Dálkové a bezobslužné zamykání
Stiskem tlačítka se odemknou všechny dveře vozu. Jiné tlačítko je zamyká.
Jiná vozidla mají bezobslužný systém založený na vzdálenosti. Je spouštěn tím, že je jeho vysílač v určité vzdálenosti od vozidla. Některé systémy obsahují navíc ještě funkci pro otevírání garážových vrat.
Na klíčích může být také následující:
Odemčení dveří, žhavení motoru, tzv. nezávislé topení čili ,,bufík'' , vyhřívání, otevírání kufru atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat